ColumnGezonde levensstijlKort nieuws

5 stappen op weg naar een blijvend Goedelijn

Wil je afvallen, fitter worden of meer kracht of rust in je lijf…

Welk doel je hebt, je hebt een goede aanpak nodig. Hoe weet je of starten met de aanpak die je nu gekozen hebt je dichterbij je doel komt? Zo aan het begin van een nieuw jaar kun je er niet omheen. Goede voornemens…Met stip op één, nog steeds het aannemen van een gezondere leefstijl. Als we dit ons elk jaar voornemen, gaat er ergens iets mis in de basis. Mijn visie? Onze maatschappij geeft ons alleen maar meer keuze. Dit levert enorm veel stress op, terwijl de basis zo simpel is: Goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen zou eigenlijk een soort hobby moeten zijn en geen goed voornemen, elk jaar opnieuw!

Heeft het zin om goede voornemens te maken? Ja! Voornemens zijn een plan waarin je stapsgewijs richting je doel gaat. Zonder stappenplan kom je nergens, een paar tips op een rij: het is handig om je doel SMART(specifiek, meetbaar,acceptabel,realistisch en tijdsgebonden) te maken.

“Ik moet 10 kilo afvallen” zegt weinig, en met alleen het roepen van deze woorden zul je je doel niet behalen. Is 10 kilo trouwens nodig? Hiervoor berekenen we de BMI vaak. De BMI is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. In mijn ogen is een mooiere betekenis van BMI: Body, Mind en Inside. Goed voor jezelf zorgen dus, zowel voor de buitenkant van je lichaam als de binnenkant.

We dwalen af, we hadden het over goede voornemens. Een stappenplan is handig om je doel bij te stellen wanneer de situatie daarom vraagt, tevens het is handig om je te laten begeleiden en ondersteunen. Alles werkt, zolang je je eraan houdt! Dit laatste blijkt vaak het meest lastige. Bij de praktijk Voor een Goede lijn geven we je dat ene duwtje in de rug om je leefpatroon te veranderen.

5 stappen op weg naar je doel:

  1. Maak een stappenplan, met een duidelijk doel (geen voornemen). Je wilt waarschijnlijk een beter figuur, meer energie of rust. Maak je doel SMART
  2. Slaap voldoende. Ja, het is echt waar. Tijdens de slaap herstelt je lichaam de hormoonbalans en is onmisbaar voor een goede lijn.
  3. Pas één (eet)gewoonte per week aan.
  4. Minder bewerkte voeding. Pure producten, rechtstreeks uit de natuur hebben geen bewerkingen ondergaan. Hebben een paar ingrediënten, je lichaam zal deze producten veel beter verteren.
  5. Beweeg voldoende.

Met een frisse blik, dosis kennis en royaal besprenkeld met nuchter boerenverstand gaat het je zeker lukken. Dat het lastig is, is een feit. En daarom is het fijn je te laten begeleiden door een professional. Wist je dat de begeleiding van de praktijk Voor een Goede lijn vergoed wordt uit het aanvullende pakket van je zorgverzekeraar, zonder aftrek van je eigen risico?