BewegenColumnKort nieuws

7 tips om bewegen leuker te maken

Bewegen is gezond! Meer bewegen lukt vaak niet. Het is zwaar, niet leuk en past niet in de dag. Herkenbaar? Vandaag een aantal tips op een rij om bewegen leuker te maken. Hoe pak je het aan? Je begint met jezelf een doel stellen. Zorgt voor een goede voorbereiding, goede begeleiding en de juiste tips om het geheel haalbaar te maken.

De tips van vandaag om bewegen leuker te maken:

  1. Uit conditie? Bouw dan eerst je conditie op met lopen of fietsen. Daarna kun je andere vormen van bewegen beter aan (en met die dingen je conditie op peil houden).
  2. Denk in blokjes van 10 minuten. Elk blokje van 10 minuten of langer dat je in je week toevoegt, is winst. Beweeg je korter, dan draagt het te weinig bij aan je conditie. Maar je hoeft niet meteen in uren te denken!
  3. Begin met een haalbaar doel. Niets is zo demotiverend als een plan verzinnen dat in de eerste weken al mislukt.
  4. Een realistische vorm van opbouwen is: voeg elke keer 10% toe. Dus van 20 minuten naar 22 minuten en zo verder.
  5. Zoek naar kansen om het bewegen een vaste plek te geven in je dag of week. Het moet een automatisme worden, anders blijft het je energie kosten om je ertoe te zetten.
  6. Een goed tempo is: een tempo waarbij je voelt dat je ademhaling en hartslag iets versnellen, maar je nog wel kunt praten.
  7. Beweeg je al dagelijks 30-60 minuten en val je niet meer af, terwijl je nog wel te zwaar bent? En heb je niet meer tijd beschikbaar voor beweging? Controleer dan of je met de juiste intensiteit beweegt (zie vorige tip). Te zwaar of te licht bewegen werkt niet. Kom je hier niet uit, neem contact met ons op via het contactformulier. Als personal trainer en leefstijlcoach help ik je graag.

Meer lezen over de positieve, en negatieve aspecten van een trainingsmethode en/of  -hulpmiddel? Op deze pagina tref je recensies van boeken, methodes en hulpmiddelen om te bewegen en gezondheid aan.

De tips in dit artikel zijn afkomstig uit onze begeleiding van Weg met de weegschaal. Bij Weg met de Weegschaal hebben we trainingen waarin je kunt leren om ontspannen en gezond eten om te gaan. Trainingen waarin je je leefstijl onder de loep neemt of bijvoorbeeld uitzoekt hoe en wanneer je het beste kunt gaan bewegen.  Wil je weten welke training het beste bij jou past? Onze persoonlijke analyse (€ 25,-) geeft je inzicht in je eet- en leefgedrag en tips over hoe je met en zonder onze hulp aan de slag kunt gaan.

De praktijk Voor een Goede lijn is franchiser voor Visiom / Weg met de weegschaal voor de regio Friesland.

Graag tot ziens in mijn praktijk, bij een lezing of tot een volgende editie van “In beweging naar Gezond(er) leven”.

Gezonde groet, Jolanda

Coach voor je Goedelijn