Slider

Column Voor een Goede lijn “Lijn42”

Een training voor een marathon. 42 kilometer hardlopen! Als dat zou kunnen? Graag! In de lijn naar het kunnen hardlopen van 42 kilometer gaat heel wat vooraf. Hoe pak je dat aan? Je begint met jezelf een doel stellen. Zorgt voor een goede voorbereiding, begeleiding en tips om het geheel haalbaar te maken. Zonder trainen gaat het in ieder geval niet lukken, hier ga je de tijd en ruimte voor vrijmaken.

[quote]Er zullen dagen zijn dat je de motivatie niet kunt opbrengen of geen tijd hebt. De training pak je wel weer op, anders gaat het niet lukken. Je wilt toch echt een mooie tijd neerzetten! Waarom schrijf ik hierover en niet over voeding? Tja, omdat ik hardlopen leuk vindt. En je graag wil laten zien dat je het trainen voor de marathon goed kunt vergelijken met gezond afvallen. Lees maar verder dan begrijp je het.[/quote]

De stap van 0 naar 5 kilometer is eenvoudiger dan van 0 naar 42. Maar zonder een plan, is de kans groot dat een na een tijdje afhaakt. Met een goed plan hou je jezelf gemotiveerd. Met afvallen gaat dit net zo. Zonder plan wordt het lastig je doel te behalen. Na een training heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen. Ontspanning en slapen zijn onmisbaar in het schema. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je zwaarder wordt, de hormonen worden verstoort en je krijgt overdag sneller trek. Heb je dan ook nog ‘slecht eten’ zoals chips, drop of chocoladerepen in huis dan wordt het erg lastig om die trek te weerstaan. Maar daar hadden we het nu niet over. Terug naar het herstel.

Na inspanning heeft het lichaam hersteltijd nodig. Van 0 naar 5 kilometer is niets. Dus we gaan voor snel, tijd voor een spoedcursus. Een spoedcursus om over een maand 21 kilometer te kunnen lopen. Je zult veel moeten trainen. Volgens een zwaar programma, een eentonig schema moeten volgen. Je herstelt niet goed, voelt je minder prettig en raakt zelfs geblesseerd. Klinkt als een crashdieet? Klopt! Je houdt het niet vol, voelt je niet fitter en zult waarschijnlijk afhaken.

Toch maar volgens het juiste schema naar lijn42. De motivatie is volledig terug en je brengt variatie aan in je trainingsschema. Langere duurlopen afwisselen met korte, intervaltrainingen. Krachttraining en rustmomenten heb je in je schema verwerkt. Vergelijk je dit met afvallen, kom je op variatie. Een belangrijk sleutelwoord naar een blijvend gezond gewicht!

Het verschil tussen een 21 of 42 kilometer? Je zult meer tijd moeten besteden aan trainen. Hoe meer je wilt afvallen, hoe meer tijd je zult moeten nemen. Het gaat er niet om of je 5,10,21 of 42 kilo(meter) wilt hardlopen of verliezen. Zonder een goed plan, motivatie en begeleiding kom je niet dichterbij je doel. Welke weg ga je volgen? De juiste! Persoonlijke, deskundige begeleiding om je doel te behalen. Als voedingscoach help ik je in balans voor een optimaal resultaat.

Je ziet, het trainen voor een marathon is te vergelijken met gezond afvallen.