ColumnGezonde levensstijl

Goede voornemens

Zo aan het begin van een nieuw jaar kun je er niet omheen. Goede voornemens, uiteraard veel onderzoek naar gedaan. Volgens mij volledig overbodig, maar dat terzijde. Met stip op één, nog steeds het aannemen van een gezondere leefstijl. Gezonder eten, minder eten, meer bewegen. De vraag is waarom blijft dit voornemen staan? Als we dit ons elk jaar voornemen, gaat er ergens iets mis in de basis. Mijn visie? Onze maatschappij geeft ons alleen maar meer keuze. Dit levert enorm veel stress op, terwijl de basis zo simpel is:

Goed voor jezelf zorgen!

Mijn missie?  Een gezonde leefstijl mogelijk maken voor iedereen, zo gezond mogelijk leven. Een hoger gezondheidsnivo zal er altijd zijn. Ik help je ontdekken bewust en beter de dingen te doen, binnen jou leefstijl, op het gebied van voeding, beweging en goed voor jezelf zorgen.

Mijn doel? Is zorgen dat het beter met iemand gaat, niet alleen als je bezig bent met je programma. Maar ook dagelijks. Tijdelijk kilo’s kwijt raken lukt vaak nog wel, maar is dat genoeg? Mijn ambitie gaat verder, ik wil dat je lekker in je vel komt zitten en vertrouwen krijgt, in dat jezelf keuzes kunt blijven maken, die goed voor je zijn. Gezond leven is zo’n enorm kado aan jezelf. Goed voor jezelf zorgen zou eigenlijk een soort hobby moeten zijn en geen goed voornemen, elk jaar opnieuw!

Heeft het zin om goede voornemens te maken? Ja! Voornemens zijn een plan waarin je stapsgewijs richting je doel gaat. Zonder stappenplan kom je nergens, een paar tips op een rij: het is handig om je doel SMART(specifiek, meetbaar,acceptabel,realistisch en tijdsgebonden) te maken.

“Ik moet 10 kilo afvallen” zegt weinig, en met alleen het roepen van deze woorden zul je je doel niet behalen. Is 10 kilo trouwens nodig? Hiervoor berekenen we de BMI vaak. De BMI is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. In mijn ogen is een mooiere betekenis van BMI: Body, Mind en Inside. Goed voor jezelf zorgen dus, zowel voor de buitenkant van je lichaam als de binnenkant.

We dwalen af, we hadden het over goede voornemens. Een stappenplan is een absolute vereiste, het is handig om je doel bij te stellen wanneer de situatie daarom vraagt, tevens het is handig om je te laten begeleiden en ondersteunen. Alles werkt, zolang je je eraan houdt! Dit laatste blijkt vaak het meest lastige. In mijn praktijk geef ik je dat ene duwtje in de rug om je leefpatroon te veranderen. Een complete aanpak van voedingsschema tot trainingsschema.

Daarmee weet je ook meteen mijn goede voornemen voor dit jaar 🙂

Gezonde groet,

Jolanda