ColumnGezonde levensstijlVoeding

Een koolhydraat als vet?

Voor een Goede Lijn - Ui

Vergelijk je lichaam met een formule1 auto. Deze heeft goede brandstof nodig om goed te presteren, jouw lichaam heeft ook goede voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Toch raar dat mensen zich vol stoppen met verkeerde voeding. Een formule1 monteur zal nooit zomaar wat brandstof in z’n auto gooien. Nu zul je zeggen, mijn lichaam is niet die van een topsporter. Dat klopt misschien, maar ook een middenklasser en een gezinsauto hebben de juiste brandstof nodig. Met gezonde, lekkere en gevarieerde voeding zul je fitter zijn, lekkerder in je vel zitten. De juiste voedingsstoffen is de goede brandstof.

Een van de belangrijkste brandstoffen voor ons lichaam: Koolhydraten. Naast koolhydraten heeft ons lichaam ook andere energiebronnen nodig zoals eiwitten en vetten. Vergeet ook de vezels, vitamines, mineralen en vocht niet. Schrik niet, ik ga je niet vermoeien met allerlei schema’s en moeilijke materie rondom al onze brandstoffen. Meestal mist in een dieet een van de belangrijke brandstoffen, minder vet of minder koolhydraten. Het woord dieet vindt ik een woord met een vreemde bijsmaak. De betekenis is ‘manier van leven’ rondom voeding. Maar hierover hebben we het vandaag niet. Wat je laat staan in je dieet is een keuze, ons lichaam heeft wel elke energiebron nodig.

Ons lichaam reageert verschillend op de energiebronnen. Vandaag wil ik je uitleggen hoe je lichaam reageert op koolhydraten. Uit koolhydraten kan je lichaam gemakkelijker energie halen dan uit vetten en eiwitten. Voor de verbranding van vetten heb je bovendien meer zuurstof nodig. Tja, koolhydraten, wat zijn dat? Je hebt snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn onder andere witte suiker, koekjes, taart, witte rijst/pasta/brood, frisdrank en gaan zo maar door. De snelle koolhydraten maken je dik en vaak rondom de heupen.

De groep langzame koolhydraten zijn onder andere de volkoren producten. Van langzame koolhydraten wordt je niet dik. Tenminste, wanneer je niet teveel eet. Maar overal waar TE voor staat is niet goed! De langzame koolhydraten hoef je niet te laten staan. De snelle koolhydraten zorgen vaak voor extra calorieën naast de normale voeding, hierin kun je een keuze maken om ze niet te nemen. Eigenlijk weet je zelf ook dat een koek minder goed voor je is dan een snee volkorenbrood, toch? Voor en na een (intensieve) sportsessie is het anders met de verhouding en welke koolhydraten je nodig bent. Maar als conclusie voor vandaag: Gebruik je de snelle suikers niet worden deze voor een groot deel omgezet in vetten. Lees vetopslag rond de buik en heupen!

Best lastig, en dan hebben we het alleen nog maar gehad over een klein deel van een brandstof voor je lichaam. De vergelijking met de formule1 auto zal je nu duidelijk zijn. Je lichaam, ondanks dat het misschien een middenklasser of gezinsauto is moet optimaal functioneren. De juiste brandstoffen in de juiste balans zorgen hiervoor!  Bij mij in de praktijk help ik je graag naar een gezond eetpatroon. Persoonlijk, op maat voor jou. Voor een blijvend gezondere leefstijl, een goede lijn!