ColumnKort nieuws

Gaat je nieuwe aanpak werken?

Contact Goede Lijn

Voordat je begint, weten of je nieuwe aanpak gaat werken. Handig!

Wil je afvallen, fitter of meer kracht of rust in je lijf…Welk doel je hebt, je hebt een goede aanpak nodig. Hoe weet je of starten met deze aanpak je dichterbij je doel brengt? Resultaat op korte termijn, waar het vaak om tijdelijk kilo’s kwijt raken gaat lukt vaak nog wel, maar is dat genoeg?  Mijn ambitie gaat verder! Ik wil dat je lekker in je vel komt zitten en vertrouwen krijgt in, dat je zelf keuzes kunt blijven maken, die goed voor je zijn.

Veranderen gaat stap voor stap’ “Ja, leuk, maar ..” waar begin je concreet mee? Maak een lijstje met dingen die je anders wilt gaan doen, hoeveel zijn het er? Wat moet je van jezelf, wat wil je graag? Waar wil je naar toe? Maak je acties concreet, en vraag jezelf: “Wat kan ik volhouden?” Dit, samen met een frisse blik, dosis kennis en royaal besprenkeld met nuchter boerenverstand kom je dichter bij je doel. Dat het lastig is, is een feit! En daarom is het fijn je te laten begeleiden door een professional. Wist je dat de begeleiding van de praktijk Voor een Goede lijn vergoed wordt uit het aanvullende pakket van je zorgverzekeraar, zonder aftrek van je eigen risico?

Nog even terug naar de titel: ‘Gaat je nieuwe aanpak werken? Hieronder een aantal gewoontes die belangrijk zijn als je ‘Lekker in je vel’ wilt zitten mét een Goede lijn:

Lichamelijke activiteit en buitenlucht

  • Bewegen: dagelijks minimaal 30 minuten matig actief bewegen.

  • Kracht-/spiertraining: minimaal 3x per week 15 minuten.

  • Lenigheid: minimaal 2x per week 10 minuten.

  • Buitenlucht: minimaal 15 minuten per dag

Eetgewoontes

  • Ontbijt: 7x per week.

  • Gezonde maaltijd: minimaal 3x per dag.

  • Groente: minimaal 200 gram / 4 opscheplepels.

  • Groente: minimaal 2x per dag.

  • Fruit: 2-3 stuks per dag (een stuk heeft de grootte van een vuist).

  • Water/vocht: 1,5-2 liter per dag (dranken met alcohol erin tellen niet mee).

  • Koffie/zwarte thee: maximaal 2 koppen koffie of 6 koppen zwarte thee per dag.

  • Snoep/snacks/suikerhoudende drank: maximaal 1x per dag 1 eenheid, minimaal 2 dagen per week niet (1 eenheid is een afgestreken handje snoep/snacks; bij chips en luchtige zoutjes is het 2 handjes, suikerhoudende dranken: 1 glas is 1 eenheid).

Het hele artikel, van de hand van Meijke van Herwijnen, lees je hier. Nog meer lezen over Goed voor jezelf (leren) zorgen? Al eerder schreef ik een aantal fijne artikelen met tips Voor een Goede lijn. Graag tot ziens in mijn praktijk, bij een lezing of tot de volgende editie van ‘In beweging naar Gezond(er) leven’.

Gezonde groet,

Jolanda

Gecertificeerd leefstijlcoach en trainer