ColumnGezonde levensstijl

Keuzestress

De sportscholen zijn op dit moment extreem druk bezocht. Ik hoor verschillende fijne voornemens: “ik ga afvallen en elke dag naar de sportschool”,  “het hele jaar ga ik dit doen”, “Ik ga drie keer per week sporten en elke dag wandelen”. Wees eerlijk tegen jezelf, ga je dit volhouden? Ja, Top! Nee, geeft niets. Richt je op een gewoonte per week. Een stuk praktischer en bovendien haalbaar.

Jolanda: “Je hebt altijd een keuze voor verandering. Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf en begin gewoon met een kleine stap in de goede richting”. Wees realistisch, twee keer per week blijvend naar de sportschool geeft je blijvend gezondheidswinst. Door alle adviezen van alle kanten raak je in de war, terwijl de basis bedoeld is om je te helpen. Vandaag wil ik je helpen een keuze te maken in alle adviezen rondom voeding.

Je las het net al: Maak het praktisch en haalbaar; Verander een gewoonte per week. Op deze manier vergroot je de kans dat deze gewoonte blijvend is. Ga je allerlei verschillende gewoonten aanpassen in een keer? Tja, van welke heb je de meeste winst? Lastig!

Een keuze maken in je voeding: Maak het jezelf en je gezin niet te lastig. Kook zelf, en creëer winst voor de lange termijn.

Zelf ben ik fan van puur, gezond, vers, zonder pakjes/zakjes en zelf koken. Hiervoor gebruik ik verschillende recepten. Op de site van puurgezond.nl vind je (h)eerlijke recepten die praktisch en haalbaar zijn om te maken. Het boek van Monique van der Vloed kan ik je bijvoorbeeld van harte aanbevelen. Praktisch basiskookboek, zonder meuk en niet onbelangrijk; Lekker.

Deze twee tips geven je een startpunt. Met basisrecepten die je dagelijks gebruikt. Bijna alles is te maken zonder pakje/zakje. Een stuk lekkerder, gezonder en onder aan de streep goedkoper.

Al eerder schreef ik over de stappen om blijvend je Goedelijn te verkrijgen en behouden. Wil je dit teruglezen? Klik hier om deze column te lezen.

Veel kookplezier deze week!