ColumnVoeding

Light voor licht?

Light voor licht?

Koop jij ook veel producten ‘light’ met de gedachte ‘goed bezig’ te zijn? Ik moet je helaas teleurstellen.
Sommige light varianten bevatten meer calorieën dan het orginele product. Light-producten zijn niet dé oplossing om af te vallen. In de strijd tegen het overgewicht lijken light-producten een uitkomst.

Wat betekent eigenlijk de aanduiding light?

Een producent mag een product als “light” in de markt zetten als het ten aanzien van het gewone product minimaal 30% minder energie (calorieën) of vet of suikers bevat. In veel lightproducten is vet vervangen door suiker. Suiker en vet zijn dé smaakmakers in voeding. Ja, en? Als ik je vertel dat je lichaam insuline aanmaakt wanneer er suiker in aantocht is kun je dat vast nog volgen. Insuline is een ‘groei’ hormoon. Eet je veel suiker heb je veel insuline nodig om je bloedsuikerspiegel te reguleren. Hoe meer insuline je aanmaakt, hoe meer je de opslag van vetweefsel stimuleert. Suiker is dus een dikmaker!

Ja, maar “bevat 0% vet” lees ik toch op het etiket. Klopt, geen vet maar wel suikers. Als suiker als eerste ingrediënt vermeld staat op het etiket, weet je dat er veel suiker in zit. Maar fabrikanten doen er alles aan om suiker te verbergen. Mooie, dure namen en apart vermeld op het etiket. Zo lijkt het dat er weinig suiker inzit. Suiker = o.a. ‘glucosestroop’, ‘fructose’, ‘glucose’, ‘melksuiker’ (lactose) en ‘geconcentreerde vruchtensappen’. Later in de lijst van ingrediënten komen dan nog ‘kristalsuiker’ of ‘rietsuiker’ voor. Geen vet, maar wel veel verschillende suikers.

Suikervrije producten bevatten vaak veel vet om ze toch smakelijk te maken. “Geen suiker toegevoegd” of “ongezoet” staat vaak op producten die van zichzelf veel suiker bevatten. Suikers, lees koolhydraten, zijn een belangrijke bron van dagelijkse energie. Elk voedingsmiddel is gezond, mits je in de juiste proportie eet. Ik zal je verder niet vermoeien met de biochemie en samenstelling van suiker. Ik wil je vandaag de boodschap meegeven: Denk bij ‘light’ niet dat je ‘op dieet’ bent!

Denk niet in kilocalorieën

Let op wat je eet en lees het etiket. In mijn praktijk leer ik je graag hoe je soepel kunt overstappen naar een (puur) gezond eetpatroon. Met lekkere recepten, goede tips en een duidelijk stappenplan. Gezond eten is voor iedereen, niet alleen voor iemand met overgewicht. Preventief werken aan je gezondheid voor een gezonde leefstijl.