ColumnGezonde levensstijlVoeding

Reclame als hulpmiddel

Wat maakt toch het onderwerp afvallen zo leuk?

Het levert altijd veel kijkers op die meelevend voor de buis zitten. Gaan de deelnemers nu de kilo’s verliezen? Dit lukt vaak wel, maar welke winst  hebben de deelnemers na een half jaar?! Goed voor de commercie is het in ieder geval wel!

Wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid reclame in en tijdens dit soort uitzendingen. Gesponsord door grote namen geven de programma’s geen objectief beeld. De oplossing is niet hét product van de sponsor. Als we de reclame geloven, mag ontbijtkoek elke dag. Maar is dit wel zo gezond voor elke dag? Als ik je nu vertel dat het hoofdbestandsdeel van ontbijtkoek suiker is, wat zeg je dan? Ontbijtkoek is toch vetarm? Dat klopt, maar behalve veel suikers zit er weinig echte voeding in ontbijtkoek. Voeding, hieruit kan je lichaam de energie halen die je lijf nodig heeft. Je wordt echt alleen te zwaar als je meer eet dan je verbruikt. Er is geen product die dit kan oplossen, eten omdat je honger hebt is logisch. Maar waarom eet jij? Meestal ook met een andere reden zoals emoties of uit gewoonte.

Nog even terug naar de grote namen die al dit soort programma’s mogelijk maken. Ze presenteren hun product zo, dat wij deze gaan kopen. Dit is hét! Alleen bij aanschaf van dit product krijgen we die slanke lijn. Mooie reclame, goed voor de commercie. Maar ook dit product is wederom een hulpmiddel. Tijdens de reclame wordt het al niet beter: chocoladerepen met veel minder verzadigd vet, in een jasje gegoten alsof de reep hiermee een gezond product wordt?! Ook de maaltijdvervangers en pillen vliegen je om de oren tijdens de reclame. In het programma zit vaak ook een bekende boekschrijver om zijn boek aan te prijzen als dé methode die u wel doet slagen. Zelfredzaamheid vergroten met een boek. Klein probleem, het boek is algemeen geschreven en niet afgestemd op uw persoonlijke leefstijl. Mooie reclame voor het boek, maar ook een hulpmiddel. Er is ook altijd een vervolg nodig op het eerste boek, wat is er mis met het eerste? Waarom lukt het ons niet om blijvend af te vallen met het eerste boek?

De hulpmiddelen om ons tot afvallen aan te sporen zijn goed voor de commercie. Elk hulpmiddel bestrijd de symptomen. Hoe lastig het is om af te vallen weten we allemaal, maar vaak wil dit nog wel lukken. Wat lastiger blijkt is het op gewicht blijven. Welke reclame, welk hulpmiddel kun je bedenken die geschikt is voor op gewicht blijven? Met welk hulpmiddel lukt op gewicht blijven wel?

Geen pakjes, zakjes, shakes en light producten. Maar wel écht eten, dat lekker en gezond voor je is. Wie op die manier eet, verbetert zijn gezondheid en valt af. Op een heel lekkere manier!

In mijn praktijk leer ik u hoe u soepel kunt overstappen naar een puur gezond eetpatroon. Met persoonlijke aandacht en een persoonlijk voedingsplan.

Voeding krijgt steeds meer de aandacht die het verdient